10 راهكار خودشناسي و موفقيت در زندگي

۷۴ بازديد

اين يك واقعيت ساده است؛ تا زماني كه خودتان را نشناسيد، دستيابي به موفقيت امكان پذير نخواهد بود؛ به همين دليل هم هر فردي بايد در راه شناخت خودش قدم بردارد و براساس اين شناخت سراغ راه‌هايي برود كه به بهبود كيفيت زندگي و موفقيت بيشتر او منجر مي‌شود. در ادامه با ۱۰ راه براي خودشناسي و موفقيت بيشتر در زندگي فردي آشنا خواهيد شد.

  1. مراقب عادت‌ها باشيد

رفتارهاي ما مجموعه‌اي از واكنش‌ها و عادت‌هاي ما هستند و تازه همين عادت‌ها خيلي وقت‌ها واكنش‌هاي ما را هم تحت تاثير قرار مي‌دهند. يكي از راه‌هاي خودشناسي و رسيدن به موفقيت فردي اين است كه مراقب باشيم چه چيزهايي در حال تبديل شدن به عادت‌هاي ما هستند و چه چيزهايي همين الان هم برايمان عادت شده‌اند. براي مثال در زندگي مشترك ممكن است عادت كرده باشيد كه هميشه همسرتان به شما ابراز احساسات كند و شما صرفا دريافت كننده باشيد. اين عادت خيلي راحت به مرور زمان رابطه شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد و باعث بروز مشكلاتي مي‌شود كه با يك تغيير عادت ساده، قابل پيشگيري بودند.

  1. از ديد بقيه ببينيد

خودتان را جاي بقيه بگذاريد. اين كار علاوه بر اينكه كمكتان مي‌كند احساسات ديگران را درك كنيد؛ راه خوبي براي اين است كه ببينيد از ديد ديگران چطور به نظر مي‌رسيد. اگر خيلي در درك احساسات ديگران ماهر نيستيد و دلتان مي‌خواهد اين مهارت را در خودتان تقويت كنيد سراغ معروف ترين و بهترين كتاب هاي روانشناسي (صوتي و يا الكترونيك) برويد؛ كتاب‌هايي كه دستيابي به خودشناسي و موفقيت را آسان‌تر از هر وقت ديگري كرده‌اند.

  1. روراست باشيد

     

يكي از اولين گام‌هاي خودشناسي اين است كه از دست از رودربايستي كردن با خودتان برداريد و صادق باشيد. براي مثال ممكن است فردي خجالتي باشيد؛ اما ظاهرتان را به زور حفظ كنيد و در نهايت هم خودتان را گول بزنيد و هم ديگران را. در حالي كه اگر با خودتان روراست باشيد و به جاي سرپوش گذاشتن روي مشكلات در صدد حل كردن آن‌ها بربياييد، هم گام مثبتي در جهت پيشرفت فردي برداشته‌ايد و هم به روابط اجتماعي‌تان كمك كرده‌ايد.

  1. مثبت حرف بزنيد

بسيار مهم است كه براي گفتگو با خودتان چه كلمه‌هايي را انتخاب كنيد. آيا وقتي با خودتان صحبت مي‌كنيد به خودتان احترام مي‌گذاريد؟ آيا از كلمه‌هاي مثبت استفاده مي‌كنيد؟ اگر جوابتان مثبت است، نه فقط يك گام؛ بلكه كيلومترها در مسير درست قدم خواهيد زد. گفتگوي دروني ما به افكار ما شكل مي‌دهد و افكار ما روي رفتارمان تاثير مي‌گذارند؛ بنابراين سعي كنيد احترام خودتان را حفظ كنيد و با خودتان درست رفتار كنيد.

  1. قرباني نباشيد

در مقابل هر شكستي دو راه وجود دارد؛ اينكه در قالب يك قرباني فرو برويد و دنبال دلايلي باشيد كه شكستتان را توجيه كند يا اينكه اتفاقات را با واقع بيني تحليل كنيد، دلايل شكست را پيدا كنيد و تلاش كنيد اين دلايل را برطرف كنيد. براي مثال به عنوان يك خانم ممكن است تا به حال در روابط عاشقانه چندان موفق نبوده باشيد؛ به جاي اينكه مرتب با دوستانتان دور هم جمع شويد و آن‌ها سعي كنند به شما بگويند هميشه حق با شماست؛ سعي كنيد كتاب‌هاي مفيدي بخوانيد كه به شما در فهم دلايل كارهايتان كمك مي‌كند؛ مثلا دانلود كتاب زنها مردها را از دست ميدهند چرا؟ يا خواندن ساير كتاب‌هاي روانشناسي مي‌تواند كمكتان كند خيلي زود موفق‌تر از گذشته عمل كنيد.

  1. مراقب اطرافيانتان باشيد

بعضي از آدم‌ها به اصطلاح هم‌انرژي شما نيستند. اين‌ها همان‌هايي هستند كه در كنارشان دچار اضطراب مي‌شويد؛ آدم‌هايي كه مرتب نق مي‌زنند؛ از روزگار ناله مي‌كند و هيچ حرف مثبتي از دهانشان بيرون نمي‌آيد. اگر فكر مي‌كنيد دوستي با چنين افرادي نمي‌تواند روي شما تاثير بگذارد، اشتباه مي‌كنيد. كافي است تصور كنيد كه به جاي اين افراد با آدم‎‌هايي دوست هستيد كه با وجود مشكلات سعي مي‌كنند راه درست را براي زندگي كردن انتخاب كنند و تا جاي ممكن شاد بمانند. همين تصور هم باعث بهبود شرايط شما خواهد شد؛ چه رسد به اينكه واقعا چنين دوستاني پيدا كنيد.

  1. علايقتان را فهرست كنيد

     

هر آدمي لازم دارد فهرستي از كارهاي مورد علاقه‌اش درست كند و بخشي از زندگي‌اش را به انجام آن كارها اختصاص دهد. داشتن فهرست علايق، باعث مي‌شود بتوانيد هدف‌گذاري‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت داشته باشيد و به ذهنتان براي رسيدن به اين هدف‌ها نظم دهيد. براي مثال اگر مدت‌هاست دوست داريد نواختن سازي را ياد بگيريد، برنامه‌ريزي براي پس‌انداز و خريد آن ساز به شما انگيزه بيشتري مي‌دهد و در نهايت شما را به كار مورد علاقه‌تان نزديكتر خواهد كرد. انجام كارهاي مورد علاقه انرژي مثبت زيادي را وارد زندگي شما مي‌كنند و تا حد زيادي استرس را از بين مي‌برند.

  1. مهارت ياد بگيريد

نقش مهارت در رسيدن به موفقيت را دست كم نگيريد. براي اينكه بتوانيد در هر زمينه‌اي، ارتباط با خودتان، با همسرتان يا با جامعه موفق عمل كنيد، لازم است مهارت‌هاي لازم در هر مرحله را به خوبي ياد بگيريد و با تمرين براي خودتان جا بيندازيد. هميشه به دنبال بهترين منبع براي يادگيري مهارت‌ها باشيد و دست از ياد گرفتن برنداريد. روزي كه احساس كنيد در شغل، رابطه يا هر كار ديگري عالي هستيد و چيز تازه‌اي براي يادگيري وجود ندارد؛ در جا زدن شروع خواهد شد.

  1. به خودتان برسيد

هيچ وقت فكر نكنيد با رها كردن خودتان راه درستي را انتخاب مي‌كنيد. براي بهبود ارتباط با خودتان بايد رسيدگي به خودتان را در اولويت بگذاريد. خوردن غذاي سالم، انجام ورزش مورد علاقه و داشتن خواب كافي سه مورد از مهم‌ترين كارهايي است كه مي‌توانيد براي سلامت جسم و روانتان انجام دهيد. بنابراين از خودتان غافل نشويد.

  1. از تغيير نترسيد

مي‌گويند نمي‌توان از يك رودخانه دو بار رد شد؛ به عبارت ساده‌تر رودخانه‌اي كه الان وارد آن شويد، با رودخانه چند ثانيه پيش هم فرق مي‌كند؛ چه رسد به چند روز پيش. اين اصل ساده به تغييرات زندگي اشاره دارد. زندگي پر از تغييرات است. براي اينكه بتوانيد موفق باشيد اولا بايد بتوانيد تغييرات را تشخيص دهيد و ثانيا اينكه نگذاريد عذابتان دهند؛ در عوض سعي كنيد راهي پيدا كنيد كه شما را شبيه موج سواري سوار بر موج‌هاي بلند كند؛ همانقدر مسلط و همانقدر هشيار.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.