چه عاملي در حال دور كردن كهكشان ها از يكديگر است

۱۱۷ بازديد

آيا مي دانستيد كه چيزي در جهان به نام انرژي تاريك وجود دارد كه با سرعت بسيار زيادي در حال دور كردن كهكشان ها از يكديگر است؟

جهان مرئي - از جمله زمين ، خورشيد ، ساير ستارگان و كهكشان ها - از پروتون ها ، نوترون ها و الكترون ها به هم پيوسته و به صورت اتم ساخته شده است. شايد يكي از شگفت آورترين اكتشافات قرن 20 اين باشد كه اين ماده معمولي يا باريونيكي كمتر از 5 درصد از جرم جهان را تشكيل مي دهد.

 

به نظر مي رسد كه بقيه جهان از يك ماده مرموز و نامرئي به نام ماده تاريك (25 درصد) و نيرويي ساخته شده است كه گرانش را به عنوان انرژي تاريك (70 درصد) دفع مي كند.

باز كردن رمز و راز

 

دانشمندان هنوز ماده تاريك را مستقيماً مشاهده نكرده اند. اين ماده با ماده باريونيك ارتباط برقرار نمي كند و در برابر نور و ساير اشعه هاي الكترومغناطيسي كاملاً نامرئي است و باعث مي شود ماده تاريك با ابزارهاي فعلي قابل تشخيص نباشد. اما دانشمندان اطمينان دارند كه اين اثر به دليل تأثيرات گرانشي كه روي كهكشان ها و خوشه هاي كهكشان وجود دارد ، وجود دارد.

 

به عنوان مثال ، طبق فيزيك استاندارد ، ستاره هاي لبه هاي كهكشان مارپيچي در حال چرخش بايد بسيار كندتر از آنهايي كه در نزديكي مركز كهكشاني هستند ، جايي كه ماده مرئي يك كهكشان متمركز است ، حركت كنند. اما مشاهدات نشان مي دهد كه ستاره ها با توجه به مكاني كه در ديسك كهكشاني دارند كم و بيش با همان سرعت مي چرخند. اگر كسي فرض كند كه ستاره هاي مرزي اثرات گرانشي يك جرم غيب - ماده تاريك - را در هاله اي در اطراف كهكشان احساس مي كنند ، اين نتيجه گيج كننده منطقي خواهد بود.

ماده تاريك همچنين مي تواند توهمات نوري خاصي را كه اخترشناسان در اعماق جهان مي بينند ، توضيح دهد. به عنوان مثال ، اگر نور موجود در كهكشانهاي بسيار دورتر توسط ابرهاي عظيم و نامرئي ماده تاريك در پيش زمينه تحريف و بزرگ شود ، تصاويري از كهكشانها كه شامل حلقه ها و كمانهاي نوري عجيبي هستند ، قابل توضيح است.

 

دانشمندان چند ايده دارند كه ممكن است ماده تاريك باشد. يكي از فرضيه هاي اصلي اين است كه ماده تاريك از ذرات عجيب و غريب تشكيل شده است كه با ماده طبيعي يا نور در تعامل نيستند اما هنوز هم نيروي جاذبه دارند. در حال حاضر چندين گروه علمي ، از جمله يكي در برخورد دهنده بزرگ هادروني CERN ، در حال توليد ذرات ماده تاريك براي مطالعه در آزمايشگاه هستند.

 

دانشمندان ديگر فكر مي كنند با اصلاح اساسي نظريه هاي گرانش ما مي توان تأثيرات ماده تاريك را توضيح داد. بر اساس چنين ايده هايي ، جاذبه اشكال مختلفي دارد و گرانش بزرگ در كهكشان ها ، از جاذبه اي كه ما به آن عادت كرده ايم ، متفاوت است.

جهان در حال گسترش

 

حتما مي دانيد كه وسعت كيهان روز به روز بيشتر مي شود. انرژي تاريك حتي مرموزتر است و كشف آن در دهه 1990 شوك كاملي براي دانشمندان بود. پيش از اين ، فيزيكدانان تصور مي كردند كه نيروي جاذبه جاذبه با گذشت زمان سرعت انبساط جهان را كاهش مي دهد. اما هنگامي كه دو تيم مستقل سعي كردند سرعت كاهش را اندازه گيري كنند ، دريافتند كه اين گسترش در واقع در حال سرعت گرفتن است. يك دانشمند اين يافته را به پرتاب مجموعه اي از كليدها در هوا براي انتظار سقوط دوباره آنها براي ديدن پرواز مستقيم به سمت سقف تشبيه كرد.

 

براي ادامه مطلب به سايت newtechs.ir  مراجعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.