مردم خوزستان هميشه در خط مقدم مبارزه هستند/ اولين مبتلايان به ويروس كرونا در خوزستان از قم بودند

۱۴۲ بازديد

 

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در ارتباط ويدئو كنفرانس با استاندار خوزستان اظهار كرد: از همه فعالان استان و كادر درماني تشكر و سپاسگزاري مي‌كنم. مردم عزيز استان خوزستان هميشه در شرايط سخت كشور چه در زمان دفاع مقدس و چه در دوران ساختن كشور در خط مقدم مبارزه بودند و امروز نيز بار سنگين امنيت غذايي كشور، انرژي، بسياري از بخش‌هاي صنعتي و خدمات كشور را استان خوزستان بر عهده دارد. همچنين خوزستان بندرگاه‌هاي بزرگ و جاده‌هاي اصلي دارد.

به گزارش خور نيوز و به نقل از تابناك" وي افزود: اميدواريم سال جديد سال پر از موفقيت براي همه مردم ايران و خوزستان باشد و براي همه آنها آرزوي موفقيت مي‌كنم و اميدوارم شرايط از نظر اين ويروس، عادي و معمولي شود و ما نيز بتوانيم به خدمت مردم خونگرم استان خوزستان برسيم و طرح‌هاي مهم پيش رو در سال ۹۹ را افتتاح كنيم.

رئيس جمهور بيان كرد: از همه سپاسگزارم. مديران كشوري و استاني و به ويژه بخش‌هاي بهداشت و درمان كارهاي بزرگي را انجام مي‌دهند. همچنين براي توليد كشور و تامين نيازهاي مردم كشور؛ بندرها، جاده‌ها و حمل و نقل، كشاورزان و صنعتگران كار بسيار بزرگي انجام مي‌دهند و به همه آنها خسته نباشيد مي‌گوييم و آرزوي موفقيت مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، روحاني در ادامه خطاب به دكتر فرهاد ابول‌نژاديان سرپرست دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اظهار كرد: استان خوزستان جزو استان‌هاي حاد كشور نيست و كل موارد مثبت در خوزستان كمتر از ۷۰۰ نفر است و تعداد موارد بستري نيز زياد نيستند.

رئيس جمهور با اشاره به اظهارات ابول‌نژاديان مبني بر كمبود و خستگي نيروي كادر پرستاري افزود: اگر خسته شدن نيروي كادر درماني عام است، بايد براي اين مساله فكري شود زيرا اين سوال را يكي دو مرتبه در ستاد ملي مبارزه با كرونا از دكتر نمكي كرده‌ام اما وي عنوان كرد مشكلي نداريم.

 وي گفت: از نظر استخدام نيز مجوز ۱۰ هزار استخدامي در اختيار وزارت بهداشت گذاشته‌ايم و در صورت تكميل اين عدد مي‌توانيم مجددا مجوز استخدام را بدهيم و از اين نظر مشكلي نداريم.

رئيس جمهور خطاب به دكتر سيد محمد علوي متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز كه عنوان كرد در مورد اين ويروس گزارشاتي وجود دارد كه در شرايط گرما نه تنها پايداري خود را حفظ مي كند بلكه حالت تهاجمي تر نيز پيدا كند، بيان كرد: ديگر متخصصين نيز تقريبا مي‌گويند مشخص نيست در آينده با چه شرايطي مواجه شويم اما برخي متخصصين عنوان مي‌كنند كه به طور عام، فعاليت اين گونه ويروس‌ها در فصل گرما كاسته مي‌شود كه اميدواريم شاهد چنين پيش‌بيني برخي از دوستان باشيم.

روحاني خطاب به دكتر فرهنگ كره‌بندي رئيس بيمارستان رازي اهواز و يكي از پرستاران اين بيمارستان كه در اين ديدار حضور داشت، نيز گفت: اينكه روند در اهواز ثابت است خبر خوشحال‌كننده‌اي است و اميدواريم در روزهاي آينده، روند كاهشي باشد.

وي افزود: تلاش و فداكاري كادر درماني در تاريخ ثبت مي‌شود و مردم هيچ‌گاه اين روزهاي فداكاري، جهاد و ايثار را فراموش نخواهند كرد.

فرهاد ابول نژاديان در گفت‌وگوي ويدئو كنفرانسي با اظهار كرد: در روز چهار اسفندماه سال گذشته سه بيمار كرونا مثبت در استان داشتيم كه يكي در انديمشك كه ايستگاه قطار قم به اهواز است، ديگري در اهواز كه سابقه سفر به شهر قم داشته و ديگري در هنديجان كه وي نيز به قم سفر كرده است و پس از آن شرايط از ۶ اسفندماه سال ۹۸ براي ما مهيا شد كه آزمايشگاه در اهواز شروع به كار كرد و استان خوزستان و لرستان را پوشش مي‌داد.

 

وي افزود: تاكنون تعداد آزمايش‌هاي انجام شده در اين آزمايشگاه دو هزار و ۹۵۳ آزمايش بوده‌اند كه دو هزار و ۲۴۶ آزمايش منفي و ۶۹۴ مورد مثبت شده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز عنوان كرد: تعداد مراجعه‌كنندگان ما در استان خوزستان از ابتداي اسفندماه با علائم اين ويروس ۳۱ هزار و ۷۲۷ مورد بوده است كه از تعداد مبتلايان ۴۰۳ بيمار مرخص شدند و فوت‌شدگان ما ۷۸ بيمار هستند و اكنون ۱۹۰ نفر در بيمارستان‌هاي استان بستري هستند.

ابول نژاديان تصريح كرد: بنا بر دستورالعمل وزارت بهداشت غربالگري را در دانشگاه‌ها و دانشكده‌هاي استان در حال انجام است كه تاكنون حدود چهار ميليون نفر از مردم استان خوزستان مورد غربالگري قرار گرفته‌اند كه از اين تعداد ۳۳ نفر درمان تك دارويي و دو دارويي براي آنها در منزل شروع كرديم و ۲۹۵ نفر نيز در اين غربالگري به بيمارستان‌ها ارجاع داده شده‌اند.

وي بيان كرد: ضريب نسبت پرستار به تخت در استان خوزستان سال‌هاست كه پايين بوده است و سهميه پرستاري كه براي استخدام به ما داده شده است كم بود، ۶۸ درصد ضريب پرستار به تخت بيماري ما در استان خوزستان بوده است و در صورتي كه اين ميزان بايد حداقل دو به يك تخت باشد يعني به ازاي هر تخت يك پرستار وجود داشته باشد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز بيان كرد: با شيوع ويروس كرونا برخي پرستاران از ديگر بيمارستان‌ها به بيمارستان و بخش‌هاي ويژه پذيرش بيماران كرونا منتقل شدند.

ابول نژاديان گفت: در استان خوزستان تمامي بخش‌هاي خصوصي، سپاه و ارتش به كمك ما آمدند و كمك‌هاي خوبي انجام شده است.

غلامرضا شريعتي نيز در اين ارتباط ويدئويي با رييس‌جمهوري بيان كرد: روند موجود نشان‌ مي‌دهد كه دستورات ستاد ملي مقابله با كرونا در خوزستان رو به تاثيرگذاري است و توانسته نتايج قابل توجهي را درپي داشته باشد.

وي ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در خوزستان شاهد كاهش روند سرايت بيماري توسط افراد مبتلا در خوزستان هستيم؛ در هفتم اسفند پارسال درصد ابتلاي افراد ۱.۱۸۱۲ صدم درصد بود و اين ميزان در ۲۲ اسفندماه به ۱.۰۰۸ صدم درصد كاهش يافت.

وي با بيان اينكه در روند ابتلا به اين بيماري در آخرين روز اسفند گذشته در خوزستان ۱.۰۷ صدم درصد بود ، گفت:روند ابتلا به اين بيماري در ۶ فروردين به ۱.۰۶ صدم درصد كاهش يافت.

شريعتي افزود: اقدامات و مداخلات صورت گرفته براي مقابله با شيوع اين ويروس در خوزستان ۴۰ درصد تاثيرگذار بوده و انتظار داريم در آينده اين روند بهبود بيشتري داشته باشد.

رييس ستاد مقابله با كرونا در خوزستان همچنين بابيان اينكه ۶۰ درصد مبتلايان به ويروس كرونا در خوزستان بهبهود يافته‌اند، گفت: تاكنون نيز ۲۸.۲ درصد از افراد مبتلا به اين ويروس در خوزستان زيرنظر و ۱۱.۸ درصد فوت شده‌اند.

شريعتي ادامه داد: تعداد افراد جديد مبتلا به ويروس كرونا در خوزستان ۲۳ نفر هستند كه مجموع بيماران به ۶۹۴ نفر افزايش يافته كه از اين تعداد ۴۰۳ نفر ترخيص، ۷۸ مورد فوت و ۱۹۰ بيمار هم بستري هستند.

وي گفت: ۵۴ درصد بيماران را مردان و ۴۶ درصد ديگر را زنان تشكيل مي‌دهند اما در بين افراد فوتي ۵۸ درصد مرد و ۴۲ درصد زن هستند.

استاندار خوزستان افزود:۴۳ درصد از مبتلايان بيماري زمينه‌اي دارند و از بين فوتي‌ها ۸۱ درصد داري بيماري زمينه‌اي بوده‌اند.

وي با اشاره به اينكه دارندگان بيماري‌هاي زمينه‌اي و سن بالاي ۶۰ سال فاكتورهاي مهم در بحث مبتلايان و افراد فوت شده هستند، گفت:  در استان خوزستان ۲۸ بيمارستان براي نگهداري و مراقب بيماران مبتلا به كرونا اختصاص يافته كه داراي يك هزار و ۵۱ تخت هستند.

شريعتي افزود: همچنين تعداد ۱۰۶ تخت آي سي يو به بيماران مبتلا به اين ويروس اختصاص يافته كه هم اكنون ۶۰ تخت آن اشغال شده است و اين درحالي است كه همه اين بيماران افراد مبتلاي قطعي نيستند و در بين آنها بيماران مشكوك نيز وجود دارند.

وي با اشاره به اينكه در خوزستان ۵۲۸ پزشك و يك هزار و ۴۴۰ پرستار درگير مقابله با اين ويروس هستند، گفت:درمجموع سه هزارو۹۴ پرسنل و كادر درماني در خوزستان در بيمارستان‌هاي مربوط به نگهداري افراد بيمار در حال خدمت هستند.

وي با بيان اينكه مساله نگهداري و مراقبت از بيماران مبتلا در حال طولاني شدن است، افزود: نيروهاي درماني در آستانه خستگي قرار دارند كه اين موضوع را بايد با اقدامات و برنامه‌ريزي‌ كه انجام خواهد شد مديريت كنيم.

استاندار خوزستان همچنين در بخش ديگري از اين ارتباط ويدوئي در پاسخ به سوال رييس جمهوري مبني بر ميزان تاثيرگذاري گرما بر عملكرد ويروس كرونا، پاسخ داد: از آنجا كه اين ويروس ريه را براي استقرار و زندگي انتخاب مي‌كند، اين نظريه را به وجود مي‌آورد كه اين بيماري سرما دوست است و ممكن است با آغار فصل گرما، عملكرد اين ويروس كاهش پيدا كند.

وي ادامه داد: در اين صورت پيش‌بيني مي‌شود تا در فصل گرما و تابستان اين مساله در خوزستان برطرف شود و شرايط به حالت عادي بازگردد اما همواره بايد بررسي‌ها در اين رابطه تكميل و به صورت علمي ارايه شود.

استاندار خوزستان همچنين در ادامه اين ارتباط ويديويي در خصوص فعاليت‌هاي تجاري در خوزستان گفت: خوشبختانه با اقدامات بهداشتي كه صورت مي‌گيرد، روند واردات و تامين كالا از طريق بنادر خوزستان در حال انجام است.

شريعتي خاطرنشان كرد: تامين نياز كشور به كالاهاي وارداتي از طريق بنادر اين استان با جديت دنبال مي‌شود و تلاش شده تا وقفه‌اي در اين زمينه رخ ندهد.

دكتر فرهنگ كره‌بندي رئيس بيمارستان رازي اهواز در اين ويدئوكنفرانس در پاسخ به سوال وي در مورد شرايط خوزستان از نظر شيوع كروناويروس و پيش‌بيني روزهاي آينده، اظهار كرد: از زمان شيوع كروناويروس در خوزستان تاكنون، ۶۵۲ بيمار در بيمارستان رازي اهواز بستري شده‌اند كه ۲۵۰ بيمار از اين تعداد ترخيص شدند. متاسفانه ۲۷ نفر از اين بيماران فوت كردند. در حال حاضر نيز ۱۰۲ نفر در اين بيمارستان‌ بستري هستند.

وي افزود: در حال حاضر پيك بيماري به گونه‌اي است كه تقريبا  ثابت شده است. هنوز اطلاعي نداريم كه در آينده شيوع اين بيماري افزايش پيدا خواهد كرد يا خير اما از ابتداي فروردين ماه تاكنون، روند تقريبا ثابت بوده است.

كره‌بندي در پاسخ به سوال رئيس جمهور در مورد ابتلاي پرستاران و پزشكان بيمارستان رازي اهواز به كرونا اظهار كرد: ابتلاي دو نفر از پرسنل بيمارستان قطعي شد و دو سه نفر از پرسنل نيز علائمي داشتند كه در قرنطينه خانگي به سر مي‌برند.

رئيس بيمارستان رازي اهواز در پاسخ به سوال رئيس‌جمهور در مورد اينكه در بيمارستان كمبودي وجود دارد يا خير، گفت: تقريبا از نظر تجهيزات، وضعيت سراسر كشور يكسان است. مسئولان دانشگاه علوم پزشكي اهواز تمام تلاش خود را مي‌كنند تا كمبودها را برطرف كنند و در وضعيت ايده‌آل قرار بگيريم.

كره‌بندي در پاسخ به سوال رئيس جمهور در مورد اينكه آيا از نظر نيروي انساني مشكلي وجود دارد يا خير، بيان كرد: قبل از اين بحران، بيمارستان‌هاي خوزستان دچار كمبود پرستار بوده‌اند اما در اين بحران با مديريتي كه انجام شد، نيروهاي انساني ديگري از بيمارستان‌هاي ديگر به بيمارستان رازي اهواز منتقل شدند و در حال حاضر كمبود از نظر نيروي پرستاري نداريم.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد